تنها راه رستگاری، گام زدن در راه راستی است.

اشو زرتشت

ساختار قرآن

برای آماده کردن این مطلب هرچه در اینترنت به دنبال ساختاری از قرآن بودیم، نوشته مناسبی پیدا نکردیم که بتواند به مخاطب این آگاهی را بدهد که در چه شرایطی آیات قرآن نازل شده. لذا سعی بر آن شد که توضیحی هرچند مختصر در این باره آورده شود.

همانگونه که همه‌ی ما می‌دانیم قرآن دارای 30 جزء و 114 سوره است. سوره‌های قرآن به دو گروه عمده‌ی مکی و مدنی تقسیم می‌شوند. سوره‌های مکی مربوط به اوایل اسلام (قبل از هجرت به مدینه) است که مسلمانان قدرت زیادی نداشتند و تعدادشان نیز کم بود و اما سوره‌های مدنی مربوط به پس از هجرت به مدینه بود که در این زمان کم کم تعداد مسلمانان زیاد شده و قدرت پیدا کرده بودند. اگر به ترجمه‌ی قرآن بنگریم معمولا در بخش‌های مکی خیلی با ملایمت بیشتر با ادیان، گروه‌ها و افراد غیر مسلمان سخن به میان می‌آید اما در بخش‌های مدنی لحن سخن عوض شده، به گونه‌ای که با یهود و … که اسلام خود را ادامه دهنده راه این ادیان میداند نیز به مبارزه بر‌می‌خیزد.

لازم به ذکر است که در ترجمه‌های قرآن برخی مطالب که از متن عربی برداشت می‌شود و کلمه عربی معادل آن در آیه نیست را درون پرانتز قرار می‌دهند. پس کلمات درون پرانتز برداشت‌های مترجم از متن است به این صورت که معادل عربی آن در آیه نیامده.

هیچ نظری موجود نیست: